Kaukasuksella kouluttamassa naisyrittäjille matkailun palvelumuotoilua

30.8.2018

Kansainvälinen hankeyhteistyö vie joskus yllättäviin tilanteisiin. Tällä kertaa se vei minut Kaukasuksen vuoristoon, jossa kävin kouluttamassa naisyrittäjille asiakaslähtöisyyttä. Mukana minulla oli KAMKin matkailun opiskelija Sanna Hemmilä, joka keräsi aineistoa omaan palvelumuotoilun hyödyntämistä käsittelevään opinnäytetyöhönsä.

IMG_20180815_104949_workshop.jpg
IMG_20180813_123414_carpet.jpg

KAMKilla on käynnissä Suomen ulkoministeriön rahoittama ja kansalaisjärjestöjen kanssa yhteistyössä toteutettava kestävän maaseutumatkailun kehittämishanke Azerbaidzanissa. Sen puitteissa kehitetään paikallisten osaamista ja eri toimijoiden yhteistyötä, jotta matkailijoille pystyttäisiin tarjoamaan entistä laadukkaampia ja paremmin saavutettavissa olevia palveluja. Tavoitteena on tukea erityisesti naisyrittäjiä ja parantaa sitä kautta elintasoa.

Workshopiin osallistui kymmenkunta naista, jotka tekevät erilaisia tuotteita ja palveluita matkailijoille: kotimajoitusta, ravintolaa, perinteisiä käsitöitä tai leivonnaisia. Koulutus järjestettiin naisyrittäjien mattokutomon tiloissa, missä valmistetaan upeita itämaisia mattoja.

Ensimmäisenä päivänä koulutuksessa käsittelimme asiakasta ja kukin osallistuja loi omalle tuotteelleen asiakasprofiilin. Toisena päivänä keskityimme tuotteeseen ja sen palvelupolkuun, jossa matkailijalla on monta palvelun kontaktipistettä, kuten palvelumuotoilun kielellä sanotaan.

Hankkeen paikallinen yhteyshenkilö Aygun Aghamirzayeva on itsekin kouluttaja ja hän tuntee parhaiten keräämänsä ryhmän naiset ja heidän tarpeensa. Niinpä hän osallistui kouluttamiseen ja sujuvasti vaihtelimme vuoroa. Lisäksi oli paikalla kääntäjä. Kääntäjän avulla kouluttamisessa on parasta se, että kouluttaja ehtii aina kääntämisen aikana miettiä ja muotoilla mitä seuraavaksi sanoo!

Kahden päivän koulutuksen tärkeintä antia osallistujille oli heidän saamisensa yhteen paikkaan ja verkostoitumaan keskenään. He oma-aloitteisesti löysivät tapoja, joilla voivat tukea toistensa liiketoimintaa: suosittelemalla toistensa palveluja ja ottamalla toistensa tuotteita myyntiin.

Vaikka naiset vaikuttivatkin turhan vaatimattomilta omasta osaamisestaan, he ovat tuotteidensa parhaita myyjiä. Matkailijat haluavat tuntea ostamiensa tuotteiden tarinan ja alkuperän sekä tutustua paikallisten ihmisten elintapoihin. Nämä naiset ovat paikallisen vieraanvaraisuuden ja ystävällisyyden parhaita lähettiläitä.

Mukana olleen opiskelijan oma kokemus ja matkakertomus löytyy täältä

 

Kuvat: Sanna Hemmilä

Kaisa Merilahti, projektipäällikkö Kestävän matkailun kehittäminen Azerbaidzanin maaseudulla -hankkeessa

Kommentit

Lisää kommentti

Ei kommentteja